top of page
FULL PORSİYON KONTROLÜ: TÜM ÖĞÜNLERDE 600puan

FULL PORSİYON KONTROLÜ: TÜM ÖĞÜNLERDE 600puan

Gün boyu tüm yemeklerde karbonhidrat ağırlıklı porsiyon kontrolü taktikleri.

  • NASIL YAPACAKSIN, NEDEN

    Yiyeceklerimizdeki her karbonhidrat kötü çeşit değil. Kötü dediklerimiz enerji yoğun, kalori yoğun olanlar. Yani bir karbonhidrat türü besinin100 gramında 200 kalori varken, kötüsünün 100 gramında 400 kalori bulunuyor. Bunları yediğimizde içlerindeki şeker çok hızlıca kana karışıp kan şekeri ve insülini yükseltiyor. İşte o insülin yağ biriktirmemize sebep olan hormon. İyi karbonhidratlarda durum böyle değil. Biz bu kötü karbonhidratlarda porsiyon kontrolü yapacağız. Sadece bunlarda ayar yapmanız gerekecek. Geri kalan besinleri eski günlerdeki, diyetten önceki zamanlardaki gibi yiyebilirsiniz. Ama burada en önemli kural eski günlerdeki gibi olması. Daha fazla olmamalı. Daha az olsa süper olur.

    KAHVALTILARDA NASIL UYGULANIR

    Kahvaltılarda porsiyon kontrolü yapacağımız kötü karbonhidratlı besin çeşitleri:

    Açma, poğaça, simit, reçel, bal, ekmek, çorba, börek, gözleme, kek, kurabiye ve benzerleri. Bunlar tamamen yasaklı da değil. Ölçüsü var. Sadece aşağıda anlattığımız gibi porsiyon kontrolü yapıyoruz:

    1. Listede yer alan kötü karbonhidratlı besinlerin yarısını yiyoruz.

    2. İmkân varsa yarım porsiyonunu sipariş ediyoruz veya iki kişi tek porsiyon söylüyor, paylaşıyoruz.

    3. Eğer dışarıda yerken miktarı seçerek önümüze alma imkânı varsa veya evde yerken her zaman aldığımızın yarısını tabağa alıyoruz. Burada en önemli kelime “her zamankinin yarısı kadar”. Ekmek her zamankinin yarısı kadar veya her öğünde en fazla 2 ince dilim. 

    Çay ve kahvede şekere hayır. Tatlandırıcı olur. Her yemekten önce 1 büyük bardak soğuk su da o öğünde daha az yemenize yardım ediyor. 

    ÖĞLEN VE AKŞAM YEMEKLERİNDE NASIL UYGULANIR

    Öğlen ve akşam yemeklerinde porsiyon kontrolü yapacağımız kötü karbonhidratlı besin çeşitleri:

    Ekmek, çorba, pilav, makarna, bulgur, börek, patates, pide, pizza, dürüm ekmekleri, hamburger ekmekleri, gözleme, her türlü tatlılar.

    Bunlar da tamamen yasaklı değil. Ölçüsü var. Sadece aşağıda anlattığımız gibi porsiyon kontrolü yapıyoruz:

    1. İş yerinde yemek yiyorsanız:

    Eğer size önceden hazır tepside, tabaklarda verilen yemeklerde listede yer alan kötü karbonhidratlı yemeklerden varsa o yemeği yarım porsiyon, yarım tabak yiyoruz. Yani bir tabak makarna verdiler, yarısını yiyoruz. Veya tepsinin bir gözü pilav doluysa, yarısını yiyoruz. Diğer gelen liste dışı yemeklerde ise bir kısıtlama, ayar yapmak yok.

    Ekmek her zamankinin yarısı kadar olsa veya her öğünde 2 ince dilim olsa büyük avantaj sağlıyor. Bir dilim ekmek 70 kalori. Çoğu kişi günde ortalama 1 ekmek yiyor. Bu neredeyse 600 kalori yapıyor ve çok fazla.  Çay ve kahvede şekere hayır, normal kolalı içeceklere, kutu meyve sularına da hayır diyoruz. İçleri çok fazla kalori dolu. Bu tür içecek varsa şekersiz, diyet olmalı. Su en iyisi. Her yemekten önce 1 büyük bardak soğuk su da o öğünde daha az yemenize yardım ediyor.

    2. Dışarıda yemek yiyorsanız:

    Dışarıdan yemek söylediysek veya dışarıda yiyorsak da kurallar aynı. Listede yer alan kötü karbonhidratlı besin çeşitlerinin gelenlerinden yarısını yiyoruz. İmkân varsa yarım porsiyonunu sipariş ediyoruz veya iki kişi tek porsiyon söylüyor, paylaşıyoruz.

    3. Evde yerken veya dışarıda yerken miktarı seçerek önümüze alma imkânı varsa aşağıdaki yöntemleri uyguluyoruz:

    Üç yol var:

    • Her zaman aldığımızın yarısını tabağamıza alıyoruz. Burada en önemli kelime “her zamankinin yarısı kadar”.
    • Veya alırken sadece yumruğumuz kadar miktarda alıyoruz.
    • Veya yemek tabağımızı gözümüzle dörde bölüp, dörtte biri kadar yere koyuyoruz.
bottom of page